De motor

fjrigjwwe9r4tbl_tips:tip
Wees er zeker van dat de motor koud is voordat je de motor start. Anders kun je niet controleren of de motor koud soepel start en of de motor koud startproblemen heeft.

Je kunt controleren of de motor voor jou komst warm is gedraaid door voorzichtig aan de oliecarter onder het motorblok te voelen. De olie uit het motorblok heeft namelijk enkele uren nodig om af te koelen.

Als de motor koud is kun je horen of het geluid niet hapert als de motor stationair draait en controleren of het stationair toerental niet te hoog is. Let ook op of de rook niet te blauw (bij een tweetakt motor is dit overigens geen verkeerd teken!) of te zwart is.

Controleer zowel voor als na de proefrit of er sprake is van olielekkage bij het kleppendeksel, de cilinderkop, de cilindervoet en carterafdichtingen. Dit geldt ook voor waterlekkage bij het koelsysteem. Kijk ook altijd naar de conditie van de koelslangen en inlaatspruitstukken.